معرفی کامل دستگاه ریبویلر

ریبویلر چیست

معرفی کامل دستگاه ریبویلر

ریبولر نوعی مبدل حرارتی است که وظیفه تولید گرمایش در برج‌های تقطیر و همچنین طبقات تحتانی ستون‌ها را بر عهده دارد. در واقع برای جوش آوردن و تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس می‌توان آن را وسیله کاربردی به حساب آورد که از قابلیت فراوانی در بخش صنعتی و واحدهای مهندسی شیمی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با چیستی و ماهیت این دستگاه پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

ریبویلر چگونه دستگاهی است؟

در بخش تاسیسات، تهویه مطبوع، نیروهای تولید برق، صنعت پتروشیمی و ... برای این که بین دو یا چند سیال مختلف، تبادل حرارت به شکل مطلوبی انجام بگیرد از مبدل‌های حرارتی استفاده می‌شود. این وسیله گرما را از یک محیط جذب و آن را به محیطی دیگر منتقل می‌کند. بدون آن در روند بسیاری از فرایندهای حرارتی اختلال ایجاد می‌گردد. مبدل حرارتی انواع مختلفی دارد که از پرکاربردترین آن می‌توان اشاره‌ای به ریبویلر نمود.

در طبقات پایینی ستون‌ها و برج‌های تقطیر، سیالی در فرم مایع وجود دارد که توسط ریبویلر به نقطه جوش‌ می‌رسد و در نهایت تبدیل به بخار می‌گردد. این بخار به وجود آمده از طریق فرایندهای تقطیر مجددا به برج و سطوح پایینی برگشت داده می‌شود. بدین ترتیب ریبویلر به عنوان یک دستگاه مبدل حرارتی، جهت تولید گرمایش در طبقات پایینی برج‌های تقطیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا از ریبویلر استفاده می‌کنیم؟

شاید برای خیلی از عزیزان این سوال پیش آید که دلایل استفاده از ریبویلر چیست، یا بهتر بگوییم این وسیله چه کاربردی در بخش صنعتی دارد. همان طور که در قسمت قبل اشاره نمودیم، برای تولید گرمایش در ستون‌های تحتانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع وجود آن‌به نوعی برای ستون‌های تقطیر الزامی می‌باشد چرا که مانع از ایجاد اختلال در محیط‌های گرمایشی می‌گردد. این قابلیت ریبویلر موجب شده تا در بسیاری از صنایع همچون نفت، گاز، پتروشیمی، تولید برق، تهویه مطبوع و تاسیسات وسیله کاربردی و حائز اهمیت باشد.

آشنایی با انواع ریبویلر

از آنجایی که وسیله‌ای کاربردی است به لحاظ عملکرد و ویژگی‌های ساختاری از تنوع بالایی برخوردار می‌باشد. در ادامه این مطلب جهت آشنایی شما عزیزان به شرحی از مهمترین و عمومی‌ترین انواع ریبویلرهای موجود در بازار خواهیم پرداخت:

-ریبویلر کتل

ریبویلر کتل به لحاظ ساختاری از دسته‌ای لوله u شکل ساخته شده است. همگی این لوله‌ها در درون پوسته‌ای قرار گرفته‌اند تا به نوعی از آسیب‌های احتمالی حفظ شوند. سیال از داخل این لوله‌ها به جریان درمی‌آید. پوسته نیز سایزی بزرگ دارد تا فضایی مناسب جهت جدا شدن مخلوط بخار و همچنین جمع شدن مایع در بخش‌های زیرین دسته‌ لوله فراهم گردد. از آنجایی که درصد تبخیر این دستگاه به بیش از 50 درصد هم می‌رسد معمولا برای حجم‌های زیادی از بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین مزایای آن می‌توان اشاره‌ای به عدم نیاز به پمپ و همچنین تعمیر و نگهداری آسان نمود. عیب دستگاه کتل نیز هزینه خرید بالای آن می‌باشد.

ریبویلر کتل

-ریبویلر احتراقی

این دستگاه که در بازار نیز تحت عنوان کوره شهرت دارد بیشترین برای برج‌های تقطیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع بویلر وجود یک پمپ جهت به گردش درآوردن مایع تحتانی ستون به درون لوله‌های انتقال حرارت در بخش‌های همرفتی و تابشی کوره الزامی می‌باشد. از گاز و مایع می‌توان به عنوان منبع سوخت استفاده نمود.  

-ریبویلر ترموسیفونی

از دیگر انواع پرکاربرد ریبویلر می‌توان اشاره‌ای به ترموسیفونی یا کالاندریا نمود. از آنجایی که ساختار خاص و پیچیده‌ای دارد نگهداری و تعمیر آن نیز قدری سخت و هزینه بر است. از این رو اپراتور در هنگام کار کردن، باید از مهارت کافی برخوردار باشد تا دستگاه دچار آسیب و خرابی نگردد. همچنین از قسمت‌های تحتانی ستون مایع نیازی به پمپاژ کردن مایع ندارند. این ریبویلر خود به انواع مختلف چرخشی، عمودی، افقی و یک بار گذر تقسیم می‌گردد. نوع عمودی و افقی از نظر کارکرد همچون مبدل حرارتی پوسته لوله‌ای عمل می‌کنند. اگر از نظر فضا محدودیتی وجود نداشته باشد، معمولا نوع افقی کاربردی‌تر است.  

-ریبویلر داخلی

نوع داخلی از دیگر ریبویلرهای مرسوم و کاربردی در بخش صنعتی است. همان طور که از نام آن بر می‌آید برای بخش داخلی برج کاربرد دارد. معمولا از این نوع ریبویلرها زمانی استفاده می‌شود که برای انتقال حرارت به سطح زیادی نیاز نباشد. گرچه به دلیل قرار گیری در درون برج هزینه نگهداری و بعضا تعمیر آن‌ قدری بالاتر است اما با این حال به تجهیزات جانبی کمتری نیاز دارد که این خود به نوعی سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌گردد.

پارامترهای دخیل در انتخاب یک ریبویلر مناسب

همان طور که اشاره نمودیم این وسیله به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد که هر کدام با توجه به ویژگی خاصی که دارند برای کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب بایستی متناسب با سرویس مد نظر باشد. بدین معنی ریبویلری که برای تهویه مطبوع به کار گرفته می‌شود با نوعی که برای صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به لحاظ ویژگی ساختاری و عملکردی تفاوت‌هایی دارد. پس در هنگام انتخاب، باید به نوع کاربری و سیستم مد نظر توجه گردد. از آنجایی که از تنوع بالایی برخوردار است توصیه می‌کنیم در انتخاب یک ریبویلر موارد زیر در نظر گرفته شود:

-نوع سیال

-چگالی سیال

-سنگین بودن سیال

-الگوی جریان سیال

-اندازه مایع درون برج

-سایز ریبویلر

به عنوان مثال، در بین مواردی که اشاره نمودیم نوع جریان سیال از مهمترین فاکتورهای دخیل در انتخاب ریبویلر می‌باشد. این وسیله به لحاظ نوع جریان سیال، به دو دسته اجباری و طبیعی تقسیم بندی می‌گردد. چنانچه چگالی سیال فرایندی پایین باشد از ریبویلر اجباری استفاده می‌شود. حالت کوره‌ای دارد و جریان سیال در آن‌ از طریق پمپ صورت می‌گیرد. این در حالی است که در ریبویلرهای طبیعی جریان سیال از طریق نیروی وزن خود سیال و یا به صورت خود به خودی انجام می‌گیرد. این جریان معمولا در بخش‌هایی که نیاز به پمپ نباشد و یا سیال چگالی بالایی داشته باشد به کار می‌رود.

کلام پایانی

ریبویلر دستگاهی پرکاربرد در بخش صنعت به حساب می‌آید که در این مطلب تمام تلاش خود را نمودیم به طور واضحی شما عزیزان را با ماهیت و ویژگی آن بیشتر آشنا نماییم. امیداوریم که مطالب ارائه شده برایتان مفید واقع گردد. گروه صنعتی توانکار، با ارائه خدمات تعمیر و نگهداری انواع مبدل های حرارتی از جمله انواع ریبویلر در خدمت شما عزیزان می باشد.