آشنایی با فیلتر مگنتی یا فیلتر مغناطیسی

فیلتر مگنت

آشنایی با فیلتر مگنتی یا فیلتر مغناطیسی

یکی از عمده مشکلات استفاده از وسایل مرتبط با آب چه در بخش خانگی و یا چه در بخش صنعتی، اثرات رسوب گذاری است. این امر به مرور زمان می تواند کارایی و عملکرد وسیله مد نظر را کاهش دهد و حتی آن را از کار بیندازد. از روش های مختلفی برای مقابله با این معضل می توان استفاده نمود که فیلتر مگنتی، راهکاری مناسب و مطلوب در این زمینه به حساب می آید. ادامه این مطلب را با ما همراه شوید تا شما را با ویژگی و خصوصیات این وسیله کاربردی بیشتر آشنا نماییم.  

فیلتر مگنتی چیست؟

دستگاه های مرتبط با آب مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، آبگرمکن، بویلر و ... چه در بخش صنعتی و یا چه در بخش خانگی همواره تحت تاثیر فرایند رسوب گذاری قرار دارند. به مرور زمان رسوب گذاری در این قبیل از دستگاه ها بیشتر می شود که این امر می تواند عملکرد و کارایی آن ها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. حتی در بسیاری از موارد موجب خرابی و از کار افتادن دستگاه می گردد. همان طور که می دانید بسیاری از این وسایل به خصوص در بخش صنعتی گران قیمت هستند که خراب شدن آن ها می تواند هزینه های زیادی را به افراد تحمیل نماید. به همین دلیل برای مقابله با این قبیل مشکلات، بایستی به نوعی از تشکیل رسوب جلوگیری نمود. 

در این زمینه شرکت های مختلف راهکارهای گوناگونی را برای محافظت هر چه بهتر از وسایل در مقابل رسوب گذاری ارائه داده اند که از آن جمله می توان اشاره ای به روش های شیمیایی انحلال پلی فسفات، استفاده از میدان مغناطیسی، روش های الکترومغناطیسی و ... نمود. در واقع فرایند رسوب زدایی به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم بندی می گردد که فیلتر مگنتی از جمله راهکارهای فیزیکی در این خصوص می باشد. امروزه روش میدان مغناطیسی به دلیل اثر گذاری بهتر و همچنین قیمت اقتصادی با استقبال خوبی مواجه شده است. فیلتر مگنتی فرایند رسوب زدایی را با کمک تشکیل میدان مغناطیسی به شکل مطلوبی انجام می دهد. این نوع فیلتر به واسطه برقراری میدان های مغناطیسی، سبب ایجاد تغییر در املاح محلول در آب می شود و از این طریق مانع از تشکیل رسوب می گردد. 

نحوه عملکرد فیلتر مگنتی

فیلتر مگنتی با از بین بردن کریستال های کلسیم فرایند رسوب زدایی را انجام می دهد. یکی از عمده دلایل تشکیل رسوب در جداره لوله های تاسیساتی و سایر دستگاه های مرتبط با آب، ایجاد پیوند بین کلسیم آب و دی اکسید کربن است. در پی این پیوند، رسوب ایجاد شده با قرار گیری در درون بویلرها، شیرآلات، آبگرمکن و ... فرایند انتقال آب و حتی حرارت را با اختلال مواجه می کند. بدین ترتیب این کریستال های کلسیمی ایجاد شده بایستی به نوعی از بین بروند. فیلتر مگنتی وقتی بر روی دستگاه و در محل مناسب نصب می شود سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی در محدوده مد نظر می گردد. 

تحت تاثیر این میدان مغناطیسی ایجاد شده و الحاق آن، فرایند کریستالیزاسیون Ca و HCo3 انجام می گیرد. به بیانی دیگر اثرات القایی فیلتر مگنتی موجب می گردد تا شکل کریستال های کلسیم از حالت کلسیت به آراگونیت تغییر یابند. این تغییر شکل بر روی کریستال های کلسیم منجر به تولید توده ای بی شکل و شناور بر روی آب می گردد. در نتیجه یون های کلسیم و یا هر آلاینده ای دیگر، تمایلی برای تشکیل رسوب نشان نمی دهند، بلکه به همراه آب انتقال می یابند و در نهایت بدون رسوب گذاری تخلیه می شوند. 

دلایل استفاده از فیلتر مگنتی

فیلتر مگنتی یکی از روش های موثر برای جلوگیری و از بین بردن فرایند رسوب گذاری در دستگاه های مرتبط با آب است. روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما فیلتر مگنتی به دلیل کاربردی بودن با استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان در سال های اخیر مواجه گردیده است. از مهمترین دلایل استفاده از این وسیله کاربردی که در واقع مزیت محسوب می شوند می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

-مقرون به صرفه بودن هزینه نصب و راه اندازی

-عدم نیاز به تاسیسات سخت و پیچیده

-توانایی کار به صورت اتومات و یا دستی

-راه اندازی در مقیاس های کوچک و بزرگ

-قدرت رسوب گیری بالا

-کاهش سختی آب

-کاهش انرژی مصرفی

-سازگاری با محیط زیست

کاربرد فیلتر مگنتی 

استفاده از فیلتر مگنتی تنها محدود به بخش خانگی نیست، بلکه در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارد. به طور کلی در هر محیطی که آهن با آن مشکل دارد از قابلیت بالایی برخوردار است. این محصول به طور گسترده ای در صنایع و کاربری های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

-تولید محصولات دارویی مایع

-فرایند برش لیزری

-حفاظت از پمپ

-فرایند لایه برداری و آسیاب

-خنک کننده ها

-انتقال دهنده ها

-روان کننده ها

-خط تولید سرامیک

-خط تولید سیمان

-خط تولید روغن هیدرولیک

-ماشین آلات دستی

-ماشین آلات CNG

-سیستم تصفیه و کیفیت آب

کلام پایانی 

فیلتر مگنتی با قرارگیری در مسیر آب ورودی به دستگاه هایی همچون آبگرمکن، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، دیگ بخار و ... از طریق ایجاد میدان مغناطیسی مانع از تشکیل رسوب در جداره لوله ها می گردد. بنابراین با نصب و راه اندازی این وسیله، می توان عملکرد و راندمان کارایی دستگاه را ارتقاء ببخشید و به طور چشمگیری طول عمر آن را بالا برد. اگر شما هم با معضلاتی همچون رسوب گذاری سر و کار دارید خرید فیلتر مگنتی را به شما پیشنهاد می کنیم. هم قیمت مناسبی دارد و هم این که در جلوگیری از تشکیل رسوب بسیار تاثیر گذار است. گروه صنعتی توانکار، مجموعه ای از انواع تجهیزات و دستگاه های مرتبط با آب از جمله فیلتر مگنتی را فراهم آورده تا شما سروران گرامی برای رفع نیازتان بتوانید از وجودشان بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید می توانید با کارشناسان فروش این گروه تماس برقرار نمایید.