هوزینگ فیلترهای صنعتی

هوزینگ فیلترهای صنعتی

هوزینگ فیلترهای صنعتی

هوزینگ فیلترهای صنعتی

در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، هوزینگ فیلترهای صنعتی از کاربرد فراوانی برخوردار است. هوزینگ که به آن محفظه فیلتر هم گفته می‌ شود وظیفه حفاظت از فیلتر را بر عهده دارد. این وسیله به لحاظ ساختاری و کاربردی در انواع مختلفی ساخته می‌شود که در ادامه این مطلب قصد داریم به طور مفصل در مورد آن صحبت نماییم. اگر در پی کسب اطلاعات بیشتری در خصوص هوزینگ فیلترهای صنعتی هستید یا می خواهید برای رفع نیازتان آن را خریداری نمایید، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه شوید.

هوزینگ فیلترهای صنعتی چیست؟

فیلتر ابزاری است که به منظور جدا سازی عناصر مفید از عناصر نامناسب مورد استفاده قرار می گیرد. وجود چنین ابزاری به خصوص در بخش صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر خالص سازی توسط فیلتر انجام نگیرد، نمی توان به نتیجه مطلوب دست پیدا نمود. این فیلترها برای این که بتوانند وظیفه خود را در خالص سازی عناصر به درستی انجام دهند در درون محفظه ای به اسم هوزینگ تعبیه می شوند.

هوزینگ از نظر لغوی به معنای محفظه یا همان جا می باشد که فیلتر در درون آن قرار می گیرد. پس این طور می توان گفت، هوزینگ وسیله ای است که به منظور نگهداری و تعبیه انواع فیلترهای صنعتی کاربرد دارد. هوزینگ در مسیر انتقال سیال (آب، نفت، بنزین و ...) قرار می‌ گیرد و آن را از فیلتر عبور می دهد تا فرایند فیلتراسیون به شکل مطلوبی انجام بگیرد. بسته به نوع فیلتری که در درون هوزینگ ثابت شده، عمل فیلتراسیون و تصفیه قدری متفاوت است.

بر روی هد هوزینگ یک مسیر ورودی و خروجی طراحی شده است. آب یا هر نوع سیالی دیگر، از بخش ورودی به اطراف فیلتر می رود و پس از عبور از آن (فیلتر)، به بخش وسط منتقل می گردد. در نهایت سیال خود را به خروجی هد می رساند و از این مسیر، به صورت تصفیه شده به بیرون هدایت می شود. 

آشنایی با اجزاء تشکیل دهنده هوزینگ

هر هوزینگ استاندارد برای این که بتواند وظیفه خود را در قبال نگهداری از فیلترهای صنعتی به درستی انجام دهد، از دو بخش مهم بدنه و هد تشکیل شده است. در ادامه به شرحی از این دو بخش خواهیم پرداخت:

-بدنه هوزینگ فیلترهای صنعتی

یکی از قسمت های مهم و کاربردی هوزینگ فیلترهای صنعتی، بدنه یا به عبارتی همان محفظه است. این بخش، ساختاری استوانه ای شکل دارد که در بیشتر موارد قسمت پایینی آن قدری باریکتر از قسمت بالایی می باشد. ابعاد این محفظه با توجه به فیلتری که در درون آن قرار گرفته، متفاوت است. همچنین در قسمت بالایی بدنه رزوه ای جهت اتصال به هد تعبیه شده است. موقعیت قرار گیری این رزوه می تواند داخل و یا خارج از بدنه باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد بدنه هوزینگ، طراحی آن مطابق با استانداردهای موجود است تا انواع فیلتر بتواند در آن جای شود. یک برآمدگی در بخش پایینی و داخلی محفظه وجود دارد که فیلتر بر روی آن قرار می گیرد. این برآمدگی بسته به نوع فیلتر و عملکرد آن، در اورینگی کاملا کیپ شده و موجب مسدود کردن مسیر سیال در بخش پایینی می گردد.

-هد هوزینگ فیلترهای صنعتی

هد در واقع همان درپوش یا سر هوزینگ است که بر روی بخش بالایی محفظه قرار می گیرد. مسیر ورود و خروج سیال بر روی هد تعبیه شده است. هد اجازه می دهد تا سیال از مسیر ورودی وارد محفظه و از طریق خروجی نیز به سمت بیرون هدایت گردد. در هوزینگ فیلترهای صنعتی، هد دارای شیر تخلیه یا همان شیر هوا گیری است. همچنین بر روی هد محل هایی در نظر گرفته شده تا پایه یا براکت بر روی آن بسته شود. هد دارای یک رزوه ای از جنس پلاستیک و یا برنج است که به منظور ایجاد اتصال با محفظه کاربرد دارد.

انواع هوزینگ فیلترهای صنعتی

هوزینگ بر اساس پارامترهایی همچون جنس بدنه، تعداد فیلتر تعبیه شده، فشار عملیاتی و ... به انواع مختلفی تقسیم بندی می گردد. به عنوان مثال هوزینگ بر اساس جنس بدنه در دو نوع شفاف و مات وجود دارد. جنس هوزینگ شفاف از شیشه یا پلاستیک (پی وی سی) است اما هوزینگ های مات را معمولا از پلی پروپلین می سازند. هوزینگ نیز می تواند به صورت استیل باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی از مقاومت بالاتری در برابر دما، خوردگی مواد شیمیایی و ... برخوردار است.

علاوه بر جنس، هوزینگ فیلترهای صنعتی را می توان در دو دسته تک المانه و چند المانه جای داد. در ساخت بدنه هوزینگ تک المانه می توان از متریال استیل، شیشه ای و یا پی وی سی استفاده نمود. تک المانه از یک فیلتر استفاده می کند و بیشترین کاربرد آن نیز برای دبی کمتر از 5 متر مکعب بر ساعت است. چنانچه با توجه به محیط و میزان دبی، به فیلترهای بیشتری نیاز باشد می توان از هوزینگ های چند المانه استفاده نمود. معمولا بدنه ای استیل دارند و از توان بالاتری جهت ورود و خروج سیال برخوردار می باشند.

کاربرد هوزینگ فیلترهای صنعتی

حال که با چیستی و ماهیت هوزینگ آشنا شدیم، کاربرد و موارد مصرف آن نیز بیش از پیش برایمان آشکارتر شده است. هوزینگ از کاربرد فراوانی در بخش صنعتی برخوردار است که از مهمترین آن می‌ توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

  • صنایع نساجی
  • پالایشگاه ها
  • نیروگاه ها
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع پلیمری
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی
  • تصفیه آب (سیستم های آب شیرین کن)
  • صنایع نفت و گاز
ویژگی های خوب هوزینگ فیلترهای صنعتی

هوزینگ فیلترهای صنعتی مانند هر قطعه ای دیگر دارای یکسری ویژگی و مشخصات فنی است. از مهمترین ویژگی هایی که یک هوزینگ خوب باید داشته باشد می توان موارد زیر را نام برد:

  • از متریالی ساخته شود که در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و آلاینده های صنعتی مقاومت بالایی داشته باشد. بهترین متریال برای هوزینگ، موادی بر پایه فود گرید هستند.
  • تعمیر، تعویض و نگهداری آسانی داشته باشد.
  • از فضای فیلتراسیون بزرگی برخوردار باشد.
  • مطابق با استانداردهای تعریف شده طراحی گردد.
  • در برابر دما، فشار و نرخ جریان دوام بالایی داشته باشد.
  • به گونه ای طراحی گردد که در فرایند فیلتراسیون اختلال ایجاد نکند.
کلام پایانی

برای انتخاب هوزینگ فیلترهای صنعتی باید به مواردی همچون دبی، فشار عملیاتی و کیفیت سیال توجه نمود. چنانچه میزان ناخالصی بالا باشد به همان اندازه احتمال خوردگی نیز افزایش می یابد. همچنین در هنگام انتخاب هوزینگ مناسب، علاوه بر مواردی که اشاره نمودیم باید به تناسب بین سایز دهانه ورودی و خروجی با قطر دهانه لوله آب یا هر نوع سیالی دیگر نیز توجه نمود. این امر در کاهش هزینه جانبی نصب و همچنین افت فشار بسیار تاثیر گذار است. هوزینگ های عرضه شده توسط گروه صنعتی توانکار، مطابق با استانداردهای روز بین المللی ساخته می شوند. جهت خرید و انتخاب بهترین هوزینگ فیلترهای صنعتی می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس برقرار نمایید.